Buscar este blog

23 de marzo de 2013

LES GRANS CANALETES - LES CANALETES

Com anaven dient quan vam parlar de la cova d'en Gorner, el 17-3-13, aprofitant que érem al càmping de Prades -França- i que havien vingut a fer espele i barrancs, 5 persones del grup de l'EGAN van marxar a fer el Barranc de Thues-les-Bains, que és d'aigües termals, altres van marxar cap a casa per complir amb les obligacions familiars i Prat, Airon, Cèlia, Josep, Karla, Gemma, Tort, Jordi, Poch i Antoni vam anar a fer la travessa de les coves de LES GRANS CANALETES - LES CANALETES de Vilafranca de Conflent.

Tant la cova de LES GRANS CANALETES com la de LES CANALETES pertanyen al sistema subterrani de Fullà-Canaletes de 26,5 Km. de recorregut, encara que nosaltres només farem una petita part de tot aquest sistema.

Les dues cavitats, els seus primers 500 m. estan habilitades per el turisme, i especialment la de Les Grans Canaletes que té museu, sala d'actes i restaurant dins de la boca d'entrada.

El propietari del terreny, i de les cavitats, és el Sr. Edmon Delonca, que com ha estat espele, ens té un "carinyo especial" i deixa passar els grups d'espeleologia per tota la cavitat amb l'única condició de estar federats i tenir molta cura de les moltíssimes formacions que hi ha dintre d'aquestes cavitats. Des d'aquest blog li donem les gràcies per la seva amabilitat. Últimament, com s'ha quedat sense les subvencions estatals (maldita crisi !!!), l'hem d'ajudar una mica econòmicament, però val la pena de totes totes.

Com dèiem, el grup de l'EGAN compost per 10 persones ens dirigim cap a la boca de Les Grans Canaletes a les 11h. en punt que és quan obren al públic. Saludem a la senyoreta que atent les visites, ens pren nota i passegem per la part turística de la cavitat "disfressats" d'autèntics espeles pel mig dels visitants bocabadats.

Una vegada arriben al final de la part turística, saltem la tanca i després d'una baixada pronunciada entre blocs, remuntem agafats a una corda de nylon fins arribar a la galeria dels macarrons que, no cal dir-ho, té ben merescut el seu nom.

Tot el recorregut és un paradís de les formacions de tot tipus, la vista va de dreta a esquerra i a tot arreu veus les meravelles que ha fet l'aigua amb la pedra calcària. El recorregut, si bé no es turístic, es fa còmodament per a gent acostumada a passar gateres, laminadors i els obstacles habituals de tota cavitat.

Caminen, fem fotos, xerrem amb els companys i, no sense perdre'ns una mica, que li dona el seu punt d'emoció, arribem a la boca d'entrada de Les Canaletes, que actualment estan tancades per fer reformes.

Fem la "foto de família" i xino-xano, tornem per on hem vingut.

4 hores dintre de la cova, no està malament !!!, i hem completat un cap de setmana espeleològic visitant dues cavitats dignes de ser admirades.

Al sortir de la cova per Les Grans Canaletes, ens dóna el temps just per canviar-nos, comença a ploure, parem sota una teulada a dinar una mica de les restes que encara quedaven i .... cap a Igualada, Tito !!!!.